Verzameling van belevenissen in Xi'an, Guilin en Shanghai!

6 juni 2017 - Kyoto, Japan

Op het moment van schrijven ben ik al ik Kyoto, Japan, maar ik wilde tóch graag even wat verhalen delen van wat ik heb meegemaakt in China. Ik heb mijn blog een beetje verwaarloosd, maar er is ook zoveel te doen als je op reis bent! Hier komen mijn belevenissen in Xi'an, Guilin en Shanghai :)

Zondag 14 mei (Xi'an)

Deze dag was ik een typische toerist en heb ik de belangrijkste toeristische attracties in de buurt bezocht. In de avond ging ik met een Canadees uit hetzelde hostel bij een restaurantje eten die lokale lam-noodles serveert, het was heerlijk! Daarna hebben we de fonteinshow bekeken, samen met honderden Chinezen. Het was erg druk voor een show die elke avond wordt opgevoerd!
Het hostel waar ik hier in Xi'an overnacht bleek een feesthostel te zijn. Zelfs locals komen 's avonds naar de bar om van de live muziek en een drankje te genieten! Een leuke nacht gehad dus :)

Maandag 15 mei

Ik heb niet lang kunnen slapen, want ik ging 's ochtends met een tour naar het Terracotta Leger! De tourguide (Yaya) was een schattig vrouwtje die veel over Nederland wist ;)

Heel gaaf om de Terracotta Warriors in het echt te zien, indrukwekkend! Het regende heel hard trouwens, waardoor we steeds van de ene opgraafplaats naar de andere moesten rennen. Ik was bijna de enige die zo slim was om geen jas of paraplu mee te nemen, dus Yaya nam me onder haar paraplu in bescherming. Nadat we met z'n allen hadden geluncht had Yaya een theeceremonie voor ons geregeld! Allerlei soorten thee kregen we te proeven, grappig om eens mee te maken.

Dinsdag 16 mei

's Avonds heb ik met een Duitser (die van de nachttrein naar Xi'an!) en een Indiër gegeten op de Muslim Quarter waar je heel veel en lekker streetfood kan halen. Veel wordt recht voor je neus klaargemaakt! We liepen lekker rustig langs de eetkraampjes tot opeens iemand me bij mijn arm pakte en me naar zich toe trok, het ging zo snel dat ik bijna over mijn eigen voeten struikelde! Het was een Chinees vrouwtje die graag met me op de foto wilde, natuurlijk mocht dat, maar alleen als ik ook een selfie met haar kon maken ;) Dit gebeurt buitenlandse toeristen trouwens vaak, ik weet niet zeker of ik het al eerder heb verteld. Vooral als je blauwe ogen hebt willen Chinezen graag foto's van je nemen, het was wel even wennen!

Woensdag 17 mei (Xi'an, Guilin)

Erg vroeg opgestaan om de metro te nemen voor de bus naar het vliegveld, vandaag gaat de reis naar Guilin! De buschauffeur hielp me trouwens om mijn gigantische backpack weer op mijn rug te krijgen, heel attent van hem want het ziet er echt idioot uit wanneer ik het alleen doe.

Ik zag er natuurlijk niet uit na zo'n nacht, maar toen een aantal zeer grappige vrouwtjes in de rij voor het boarden me vroegen om mee op de foto te gaan, kon ik niet afslaan. Ze deden heel erg hun best om Engels te praten, en ik deed mijn best met Chinees. Gelukkig zijn er handige vertaalapps ;) Iedereen kent Nederland hier trouwens voor de tulpen! Het verbaast me elke keer weer wanneer ze beginnen over onze molens en Van Persie dat ze überhaupt ons kleine landje kennen.

Het was even improviseren hoe ik bij mijn hostel moest komen, want ik had nog niet echt bekeken hoe ik er moest komen. Gelukkig zag ik zodra ik het vliegveld uitliep al direct een bus staan die naar het centum van Guilin ging, wat een geluk :)

Donderdag 18 mei (Guilin)

Vandaag ging ik naar de Beauty Peak, een grote heuvel met grotten en wat 'paleizen' (eerder landhuizen) waar musea van zijn gemaakt, omgeven door een park. Ik liep achter een Chinese tourgoup aan, zodat ik de landhuizen met de tentoonstellingen van binnen kon bekijken. Er liep een jongen uit Duitsland (Laurens) tussen, hij bleek met zijn Chinese vriendin (Jessie) mee te zijn. Haar Engels was ontzettend goed dus ze kon ons veel vertellen over de tentoonstellingen en grotten. Nadat de groep alles had gezien, stond er een lunch op de planning. Jessie zei dat ze wel kon regelen dat ik mee kon eten, en misschien kon ik zelfs wel mee op de rondvaartboot! Ze ging overleggen (op de Chinese manier, het leek op ruziën) met de tourguide, wat de aandacht trok van de andere toeristen in de groep. Uiteindelijk stonden er tien man om Jessie en de arme tourguide heen, en allemaal probeerden ze hem over te halen dat ik de rest van de dag echt wel met hun mee kon gaan. "Kijk nu naar dit koppie!", "Hoe kan je zo'n jong meisje alleen achter laten?", "Ze is helemaal verdwaald, ze moet wel mee!", vertaalde Jessie later. Na een minuut of tien had de roodhoofdige gids zich over laten halen en hing hij vervolgens nog een kwartier aan de telefoon. Ondertussen waren we allemaal in de bus gaan zitten en liep ik een keer extra door het gangpad om de mensen te bedanken dat ze zo begaan waren, maar ze waren blij om te helpen. Het waren hele aardige mensen :)

De tourgids kwam terug met goed en slecht nieuws: ik kon mee om te lunchen voor een klein bedrag, maar hij kon geen kaartje meer voor me regelen voor de boot. Het was al veel meer dan ik had verwacht, dus ik was helemaal blij. De lunch was een uitgebreid buffet in een chique hotel, erg lekker!

Die avond spraken we met z'n drieën af om te eten om daarna naar een barretje waar live mutziek bleek te zijn, de band was heel goed. Een heel gezellige nacht gehad!

Vrijdag 19 mei

Vandaag regende het helaas, maar wilde toch graag op pad om een mooi meer te bekijken. Ik heb lekker over de mooie bruggetjes heen gewandeld onder mijn parapluutje. Voor lunch een Chinese hamburger gehaald bij een kraampje waar hele vrolijke vrouwtjes werkten. Ik praatte tegen hun in mijn beste Chinees, en zij praatten terug in hun beste Engels. Beiden waren nogal slecht. ;)

Na een hele dag wandelen dronk ik met een stel uit Nieuw Zeeland een biertje in ons hostel. Ze hadden gehoord dat er in het café aan de overkant van de straat een Japanse beatboxer zou komen optreden, dus we zijn het maar even gaan bekijken. Hij was erg goed en de bar was heel gezellig, Chinezen zijn niet erg van het uitgaan maar deze nacht was geweldig! We waren bij een groep Chinezen gaan zitten die een belachelijke hoeveelheid drank op de tafel hadden staan waar wij ook van mochten drinken, het kwam toch nooit op. Ze waren erg grappig en spraakzaam, vooral in het Chinees, haha ;)

Zondag 21 mei (Yangshuo)

Vandaag naar Yangshuo gegaan om er een paar dagen te blijven want Guilin verveelde me een beetje, het landschap is hier prachtig! Was nog een overdekte markt ingelopen waar heel veel groeten, kruiden en noten werden verkocht. Ook waren er bakken water die volzaten met vissen, slakken, kreeften en verschillende soorten insecten. Alles leefde en krioelde nog lekker langs elkaar heen.

Yangshuo heeft ook een paar zeer toeristische straten, maar die bij het water worden 's avonds heel mooi verlicht en samen met de straatmuzikanten creëert dat een erg mooie sfeer.

Dinsdag 23 mei

Deze ochtend wilde ik een scooter huren, maar ik zag dat het zou gaan regenen en onweren vandaag, dus eerst maar even een rondje door het park! Ik kwam bij een trappetje die naar de top van een karstheuvel leed waar een uitkijk huisje stond! Nog even naar de dansende mensen gekeken en toen besloten om toch een scooter te huren, het regende tenslotte nog steeds niet.

Met het scootertje met een Amerikaanse print reed ik naar Xingping, duurde ongeveer een uurtje. Het landschap was fantastisch, ik genoot er met volle teugen van! Andere mensen op scooters die voorbij reden zeiden soms 'Hello!' of mensen zwaaiden vanuit de auto, echt heel grappig.

In Xingping (in het niet-toeristische deel) zette ik de scooter weg en liep over een marktje heen waar van alles werd verkocht, van speelgoed tot groentes. Ik liep een grote hal binnen waar nog veeel meer waren werden verkocht! Alles was opgedeeld: een groot deel vlees, groentes, thee, kruiden, (tuin-)gereedschap, kleding, snoep enz enz.. Heel gaaf.

In toeristische Xingping heb ik lekker rondgereden, van het uitzicht en de LiRivier genoten en heerlijke noedels gegeten. Ik heb geen bambooraft genomen om over de rivier te varen, het was een stuk minder spectaculair dan ik dacht, gewoon ene bootje van blauwplastic 'bamboe' die tussen tientallen andere felgekleurde bootjes vaart. Meh.

Ik besloot rustig aan terug te rijden (kon ook niet anders want toen ik net iets te hard door een kuiltje heen reed kon mijn scootertje ipv 43 nog maar 33 km/h). Na een niet al te lange tijd voelde ik een paar druppels, maakte me niets uit, tot het ontzettend veel druppels werden! Snel zocht ik naar een plaats om te schuilen, wat niet erg makkelijk is langs zo'n rustige weg. Godzijdank was het eerste wat ik tegenkwam een restaurantje waar ik even wat thee dronk, van de man daar kreeg ik ook een bakje doppinda's! Hij, zijn vrouw en een oudere vrouw waarvan ik denk dat dat zijn moeder is zaten alle drie ook buiten onder de afdak thee te drinken. Het oude vrouwtje draaide zich af en toe naar me toe om breed glimlachend 'Ni hao' te zeggen, heel schattig! Die man had net een hele pan vol zoete aardappelen gekookt en zijn vrouw bracht me er een, ik vond het erg lekker. Het oude vrouwtje gaf me er nog een extra. Toen ik die twee op had kreeg ik er nóg een van haar, en nóg een! Ook bleef ze mijn thee bijvullen wanneer het kopje dreigde leeg te raken. Op een gegeven moment pakten de man en vrouw hun schoffels en gingen weg om te werken. Ik heb wat met het omaatje gepraat (in mijn verschrikkelijke Chinees) en liet haar wat foto's zien van mijn zussen en mij ouders, dat vond ze erg leuk want ze lachte al haar overgebleven tanden bloot!

Het lukte me niet om erachter te komen wat ik haar moest betalen, dus gaf haar maar iets wat in ieder geval genoeg was, aan haar reactie te zien was het voldoende haha. De regen was zo goed als gestopt, dus ze liep mee naar de straat en zwaaide me uit tot ik uit zicht was.

Helaas begon het na een minuutje of vijf weer ontzettend hard te regenen, en zelfs te onweren! Mensen die me in autos voorbij kwamen begonnen me uit te lachen, dus tijd om weer een schuilplek op te zoeken. Ik kwam bij een soort auto/brommer/bouwdingen werkplaats terecht, waar een heel klein, oud vrouwtje op een klein krukje zat. Zodra ze me zag wenkte ze en klopte op het minikrukje dat naast haar stond. Zo hebben we een hele tijd gezeten, een gesprek was bijna onmogelijk omdat mijn chinees belachelijk slecht is, en haar gehoor ook. Er kwam nog een man aan, haar enige zoon vertelde ze. Even later ook haar kleinzoon. Ze zei nog wat dingen, ik denk hoe oud hij was ofzo. Nu ik eraan terug denk, vermoed ik me dat ze me probeerde te koppelen aan hem haha! De regen kwam met bakken uit de hemel, en na een hele tijd van betwijfelen of het ooit op zou houden, werd het toch wat minder erg. Ik klapte mijn paraplu uit (slecht idee) en ging weer onderweg. Gelukkig kwam ik al snel langs een winkeltje waar ik een poncho kocht die voor geen meter hielp waardoor ik alsnog als een verzopen kat bij het verhuur vrouwtje aankwam. Ze raadde me aan om maar snel een lekker warme douche te nemen, wat absoluut geen slecht idee was na deze indrukwekkende dag.

Vrijdag 26 mei (Shanghai)

Ondertussen ben ik vanuit Yangshuo weer snel naar Guilin gegaan, om daar het vliegtuig te pakken naar Shanghai.

In deze eerste twee dagen in Shanghai heb ik de stad verkend, wat musea bezocht en natuurlijk de beroemde skyline gezien! Het People's Park was heerlijk rustig na een drukke dag in de stad. Bij een vijvertje zat een man op een of ander snaarinstrument te spelen en om hem heen vormde een groep mensen  die meezongen en klapten, het was zo'n mooie sfeer!

Het stel die ik in Guilin had leren kennen, Laurens en Jessie, hadden me uitgenodigd om met hun en wat van hun collega's een karaoke avond te houden, iets wat heel populair is hier. Het was ontzettend gezellig en we hebben erg veel gelachen, en ook een bijzondere ervaring! Je zit in een kamertje met schermen en microfoons, erg veel keuze in muziek, en hapjes en drankjes die bij de prijs in zaten. Alle ingrediënten voor een zeer geslaagde avond! Jessie nam Laurens en mij daarna nog mee naar een hele goede club waar we even lekker westers hebben gefeest, dit soort uitgaan doen Chinezen over het algemeen niet veel dus de hele dansvloer was gevuld met Westerse mensen!

Zondag 28 mei

Ik wilde graag de Shanghai Tower (een na grootste gebouw in de wereld) in vandaag, maar die was helaas helaas helaas gesloten voor publiek die dag. Om toch van het uitzicht te genieten ben ik het iets kleinere gebouw ingegaan die lijkt op een flessenopener.

Na wat meer sightseeing zat ik nog even lekker in het park om van de zon te genieten. Eerst werd ik vergezeld door een Chinees jongetje van 14 die graag zijn Engels wilde oefenen, hij kon het al ontzettend goed! Het was een erg scherp jochie met een goed gevoel voor humor, dus er gesprek was op z'n zachts gezegd vermakelijk.

Niet lang nadat zijn vader hem had opgehaald omdat het bijna etenstijd was, kwam er een man bij me zitten die me vertelde dat bijna de helft van de bevolking in China eigenlijk robots zijn die onmogelijk zijn te onderscheiden van normale mensen. Terwijl hij praatte over hoe belangrijk het is dat toeristen weten van door de overheid geproduceerde robot-Chinezen, stonden twee jongens niet ver van ons vandaan mee te luisteren. Na een paar geamuseerde blikken van hun en genoeg theorieën van de bijzonder man gehoord te hebben, zei ik vriendelijk dat ik het begrepen had en dat ik waarschijnlijk genoeg had gehoord. Hij zei dat hij was blij om even met me gepraat te hebben en bedankte me. Zodra hij wegliep kwam een van de jongens naar me toe en we hebben er even smakelijk om gelachen. Zijn Engels was heel goed en hij woont in de buurt dus die avond heeft hij me nog wat mooie plekken laten zien in Shanghai en vertelde hij heel veel over de geschiedenis.

Het was zo leuk om mee te maken hoe open mensen zijn hier, ik had dit eigenlijk niet verwacht van tevoren!

Maandag 29 mei en zondag 30 mei

Met de trein naar Hangzhou! Hier is een groot meer waar veel mensen heen gingen omdat ze vandaag blijkbaar vrij waren.. Het Dragonboat Festival is morgen namelijk, helaas is dat de dag waarop ik naar Tokyo vlieg, dus veel zal ik er niet van merken. Het was een mooie zonnige dag, perfect om rustig rond te lopen en van het uitzicht op het water te genieten :) Een Chinees die Engels studeert heeft me wat rondgeleid en dingen verteld over Hangzhou, dus dat was wel gezellig! Een fijn dagtripje, al heb ik niet van de drukte kunnen ontsnappen.

Op zondag had ik een beetje stress, ik had namelijk een vliegticket nodig vanuit Japan naar een ander land om Japan in te mogen. Ik had een goedkope ticket gezien naar Zuid-Korea, maar gewoon straal vergeten hem te kopen. Het was een beetje last-minute dus, haha. Nadat de ticket geboekt was, liep ik zo snel als mijn bagage me toeliet naar de metro, en godzijdank stond ik op tijd op de luchthaven!

Dit was in het kort mijn avontuur in China! Ik heb lang niet alles kunnen vertellen van wat ik hier zie, ruik, hoor en meemaak. Daar zou ik wel en boek mee kunnen vullen! China is me ontzettend goed bevallen, en nu ik er ben geweest weet ik dat ik het liefst nog eens terug wil komen. Er is zo veel meer om te ontdekken in dit gigantische land! Maar het is nu eerst tijd voor op zijn minst twee andere landen: Japan en Zuid-Korea, ik ben benieuwd wat ik hier zal beleven :)

1. O & O:
    6 juni 2017
    Met verbazing en open mond je onuitwisbare ervaringen gelezen. Dat alles zien we zo voor onze ogen gebeuren door jou beeldige schrijfwijze. Wensen je verder veel reis- en ervaringsplezier alvorens je studie in Groningen aanvangt en bij deze onze groeten vanuit Sleen naar Kyoto.
  2. Roselinde:
    6 juni 2017
    Wat gaaf allemaal!! Veel plezier nog :)