De eerste dag in China!

3 mei 2017 - Beijing, China

De afgelopen dagen zaten vol met zenuwen! Natuurlijk erg spannend om weer alleen eropuit te gaan, maar de vertraging van mijn visum heeft de spanning ook flink opgevoerd. Gelukkig had ik allies op tijd binnen en was ik helemaal klaar om naar China te gaan!

Dinsdag ochtend om vijf uur zaten pap, mam en ik alweer in de auto naar Schiphol. Nadat we nog lekker een kopje thee hadden gedronken, zwaaiden ze me uit en stond ik er weer alleen voor. Ik voelde me precies zoals ik me een half jaar gelden ook voeld op weg naar Nepal: een mix van benieuwing, zenuwen en blijheid dat het eindelijk zover was.

Na twee uur vliegen had ik een tussenstop in Warschau, en na vier uur te hebben rondgelummeld stapte ik op de acht uur durende vlucht naar Beijing. Die ochtend kwam ik om half zeven lokale tijd aan, dus ik een hele nacht heb gemist. In het vliegtuig heb ik zoveel mogelijk proberen te slapen, waardoor ik vandaag gelukkig nog een beetje kan functioneren. De man die me op heeft gehaald van het vliegveld en me naar het hotel bracht kon geen woord Engels, het was dus een beetje een stille rit. Dit zorgde ervoor dat ik de hele weg zat te knikkebollen van de slaperigheid, ik kon wel merken dat hij dat grappig vond haha :)

Na een kort slaapje en een douche ging ik met m'n rugzakje en camera in de aanslag dit deel van Beijing bekijken. Gelukkig had ik alvast wat geld gewisseld op het vliegveld, want met het bankpasje die ik meeheb kon ik eerst geen geld pinnen bij de ATM hier in het hotel. Na noedels en een banaan voor lunch heb ik het toch maar weer geprobeerd, en met wat hulp van de receptioniste heb ik nu eerst voldoende geld opzak!

Ik heb avondgegeten bij een restaurantje tien minuutjes lopen van het hotel. Restauranten waren niet lastig te vinden, in dit deel van Beijing is veel namelijk in groepjes verdeeld: de kledingwinkels zitten bij elkaar, net als de theewinkels, de supermarktjes, muziekwinkels en dus ook de restaurants. Dus als je kleding nodig bent, hoef je maar één straat door!

Wat dingen die me zijn opgevallen in mijn eerste dag hier:

-Engelse teksten op producten, winkels en shirts zijn vaak óf net niet correct óf slaan helemaal nergens op. Either way, het is altijd grappig

- De snelweg vanaf het vliegveld is net zoals de snelwegen in Nederland, inclusief de files (plus een vleugje Nepal, mensen maken soms erg spannende inhaalmanoeuvres)

- Dit wist ik van te voren, maar merk nu pas hoe waar het is: mensen zijn hier niet verlegen toeristen aan te staren op straat. Helemaal niet erg, maar wel je net zo'n reis achter de rug hebt haha

- Met een pyjama over staat is sociaal geaccepteerd

Morgen verlaat ik de luxe van dit hotel en ga ik door naar een hostel waar ik de komende week ga overnachten! Nog even genieten van dit tweepersoonsbed door lekker vroeg naar bed te gaan :)

1. Jorieke:
    3 mei 2017
    leuk! Geniet van de starende blikken, misschien zit er wel een leuke jongen bij;p
    Houd ons op de hoogte en have fun!
    liefs
  2. O & O:
    3 mei 2017
    Blog werkt prima. Volgden met interesse LOT91 via flightradar. Veel plezier en wij gaan nu voor de tjap toi.
  3. Geke:
    3 mei 2017
    Heel veel plezier met je reis. Had je vorige week niet meer gesproken. Blijf je volgen.
  4. O & O:
    8 mei 2017
    Goede reis naar Pingyao
  5. Ingrid:
    10 mei 2017
    Leuk om te lezen Elisabeth!! ben benieuwd naar je volgende verhalen en foto's