De mooie dagen in Beijing en Pingyao

13 mei 2017 - Xi'an, China

Donderdag 4 mei

Na een ontbijt in het hotel ging ik met mijn grote backpack op de rug en mijn kleine rugzak op mijn buik opzoek naar het hostel. Ik dacht dat ik hem wel even in tien minuutjes kon vinden, maar helaas.. Na een halfuur lopen en wat vage aanwijzingen gekregen te hebben zou ik er toch echt bijna moeten zijn. Ik vroeg nóg een keer aan een van de wijkagenten die op bijna elke hoek van de straat te vinden zijn, in de hoop dat hij me kon vertellen waar ik heen moest. Hij wist het niet precies en binnen de kortste keren had zich een klein groepje Chinese mannetjes gevormd die druk discussiërend op het adres wezen. Toen ze het uitgevogeld hadden wees een van hun in zijn beste Engels mij de weg, ik bedankte ze allemaal voor de moeite en eindelijk (!) kwam ik bij mijn hostel aan.

Voor lunch ging ik een klein restaurantje binnen waar leuke muziek gedraaid werd, de medewerkers waren alle drie jong en erg gezellig! Ze konden lekker hun Engels oefenen op mij, en in ruil daarvoor gaven ze me gratis thee. Toen ik begon met eten deed ik het blijkbaar fout, want een van de meisjes zei "Mix! Mix!", pakte toen een lepel en begon de rijst, groente en ei op mijn bord helemaal door elkaar te roeren. Het was inderdaad lekkerder.

Tijdens mijn wandeling langs wat pleintjes en parkjes werd ik veel bekeken en zelfs gevraagd om mee op de foto te gaan! Blijkbaar is dit een van de dingen waar buitenlanders mee moeten dealen hier in China, haha. Wel echt wennen hoor, wat ik veel leuker vond is dat een Chinese dokter uit Shanghai met me in gesprek ging toen ik langs de Verboden Stad liep. Hij was in Beijing voor werk, maar hij kon me veel tips geven over de bezienswaardigheden. Eerst was ik een beetje voorzichtig omdat ik dacht dat hij me iets probeerde te verkopen, maar hij wilde echt gewoon even Engels praten met een toerist!

Vrijdag 5 mei

Vanochtend vroeg vertrokken om de Verboden Stad te bezoeken. Het waaide ontzettend hard wat ervoor zorgde dat het lastig werd om in een rechte lijn te lopen. Er was ook een zandstorm in de buurt waardoor de luchtvervuiling ontzettend hoog was, een mondmaskertje en zonnebril waren dus een must! Gelukkig brak de zon na een tijdje door en zagen de paleizen er nog mooier uit. De Verboden Stad is best groot, maar ik had de hele dag dus ik struinde lekker een beetje rond. Een van de mooiere dingen vond ik de tuin, maar al de verschillende tronen van de keizer waren ook indrukwekkend.

Toevallig kwam ik de Amerikaan (Tre) tegen die in hetzelfde hostel slaapt, en we hebben die avond gezellig samen gegeten. Het is een stuk leuker dan alleen eten!

In de avond ging ik naar een kungfu show waar ik achterop een scooter naartoe werd gebracht. Dat is echt een van mijn favoriete vervoersmiddelen, je ziet lekker veel en het is spannend om met zo'n snelheid tussen alle fietsers en auto's door te slingeren. Het moet vast een grappig gezicht geweest zijn: een lang, wit meisje bij een kleine Chinees achter op de scooter, en mensen staren me al aan als ik alleen al over straat loop! De show was heel gaaf, de mannen die het opvoerden waren ontzettend goed :)

Zaterdag 6 mei

Om 6.50 werd ik opgehaald om met een tourbus vol mensen plus gids naar de Chinese Muur te gaan! Wat een ervaring om over de muur te lopen zeg! Ik had me bij een Duits stel en twee software engineers uit Argentinië aangesloten, een gezellig clubje :) Het uitzicht vanaf de muur is zó indrukwekkend, vooral de slingerende muur over de bergen heen! Wel was het een zware wandeling, je moet veel ongelijke trappetjes op en af; daarbij was het ook nog een erg zonnige dag wat het nog iets lastiger maakte. Soms zorgde de combinatie van harde windstoten en smalle trappetjes zonder leuning ervoor dat ik doodsangsten uitsloeg, gelukkig waren mijn mede-avonturiers heel behulpzaam.

In de avond gingen we met z'n zevenen (er was nog een ander stel bijgekomen) naar wat barretjes bij hun hostel in de buurt. Het was een beetje laat geworden, maar gelukkig heb ik een taxi kunnen krijgen naar mijn hostel :)

Zondag 7 mei

Vandaag een beetje uitgeslapen en ontbijt gegeten met een jongen (Lee) die in het hostel werkt, daarna gingen we samen naar the National Museum of China. Het gebouw was ontzettend groot, alleen al over de eerste verdieping deden we makkelijk drie uur! Lee weet heel veel van de Chinese geschiedenis, dus hij kon me veel vertellen over de dingen die we daar zagen. We hebben nog een paar dingen bekeken op de andere drie verdiepingen, maar om half vijf moesten we alweer ergens eten omdat hij om vijf uur weer moest werken.

De rest van de dag lekker geluierd en 's avonds gezellig biertjes gedronken met de mensen in hostel.

Maandag 8 mei

Had vandaag niet veel puf (haha..) dus ben lekker rond gaan lopen bij the Temple of Heaven, daar zit namelijk een heel groot, mooi park omheen. Tre moest ook ongeveer die kant op, dus hij liet me direct even zien hoe de metro werkt hier, het is zo makkelijk en handig! Het was nog ochtend toen ik in het park aankwam, dus het was nog niet heel erg druk gelukkig. Ik zal er even foto's van posten, want alles was heel mooi en groen. Het was helaas niet zo'n 'lekker op het gras zitten'-park, maar er stonden wel genoeg bankjes waar je lekker op kan zitten lezen of van het uitzicht genieten. De tempel zelf was ook mooi, maar tegen de tijd dat ik daar aankwam waren er al veel mensen.

Toen ik langs wat perkjes liep, hoorde ik opeens harde stemmen, alsof mensen aan het ruziën waren. Nu, als Chinezen met elkaar praten lijkt het als snel alsof ze een discussie hebben, dus eerst dacht ik er niet veel van. Pas toen ik wat dichterbij kwam zag ik een vrouw die kletsnat was geworden doordat een van de sproeikoppen van het irrigatie-systeem eraf was gesprongen en fontein veroorzaakte die precies op een bankje terecht kam. Ruim een kwartier lang stond ze tegen een tuinman te schreeuwen, die er zich wijselijk stil hield. Ze had in die tijd beter in de zon kunnen gaan staan, dan was ze in ieder geval droog.

Toen ik aan het einde van de dag weer terug kwam in het hostel zat ik ondanks de ontspannen dag toch niet zo lekker in mijn vel. Tre was ondertussen ook al terug dus gingen we om me wat op te vrolijken naar een westers cafeetje voor een afscheidsborrel.

Dinsdag 9 mei

Mijn laatste dag in Beijing alweer! In een parkje die ik vandaag heb bezocht was een klein marktje aan de gang, er waren mensen aan het (stijl?)dansen en er was zelfs een volleybal wedstrijd bezig! Ik heb een tijdje naar de wedstrijd gekeken, de spelers waren best goed dus het was leuk om te zien. Het was heel levendig en gezellig :) Ik was de enige westerling daar, dus ik werd nog meer aangestaard dan normaal. Misschien komen er weinig toeristen in dit deel van Beijing?

Toen ik over straat liep, kwamen er drie politiejongens naar me toe. Een van hun vroeg of hij me wat vragen mocht stellen, en toen begon het riedeltje: Waar kom ik vandaan? Hoe oud ben ik? Hoe lang ben ik in Beijing? Ben ik al naar de Verboden Stad geweest en wat vond ik ervan? Zo ging het nog een paar vragen door, en toen hij zijn lijstje had afgewerkt bedankte hij me met een brede glimlach en gaf me een stevige handdruk, heel grappig. Ik denk dat ze de opdracht hadden gekregen deze vragen te stellen aan toeristen, want even later zag ik ze rond twee andere buitenlanders staan haha!

Die avond at ik weer bij het restaurantje met de leuke werknemers, heerlijk gegeten (met gratis sinaasappelsap dit keer)! Ik had verteld dat ik die avond naar Pingyao zou vertrekken, en toen ik wegging kwam een van de meisjes naar me toe en las van haar hand af: "I hope you will come back when you are in Beijing!". Aahh, zo schattig :)

Tegen elf uur stond ik bepakt en bezakt te wachten op de trein waar ik mijn komende nacht in door zou brengen. Het treinstation van Beijing is ontzettend groot, dus het was nog even een uitdaging om mijn weg te vinden daar. Gelukkig konden de mensen bij de infobalie net genoeg Engels om me te helpen :) Het was een bijzondere ervaring, alles was gemaakt voor Chinezen dus niets had Engelse vertalingen en ik was een van de zeer weinige buitenlandse toeristen die met deze trein ging, wat natuurlijk genoeg bekijks opleverde.

Woensdag 10 mei

Ik had best redelijk geslapen in de trein, en ik was ruim op tijd wakker om mijn stop te halen. Pingyao was een stuk rustiger dan Beijing, dus een taxi aanhalen was een fluitje van een cent. Mensen staren me nog steeds aan, maar hier glimlachen ze ook vriendelijk :) Al toen ik uit de taxi stapte werd ik direct begroet door iemand die langs de weg zat, ik groette hem terug met "Ni hao!". De mensen van het guesthouse waar ik slaap zijn ook erg vriendelijk, dus tot nu toe ben ik erg blij met mijn keuze voor Pingyao :)

Rond het oude deel van de stad staan de oude stadsmuren nog steeds, maar het is er ook erg toeristisch. Om even tot rust te komen van alle drukte ging ik een knus uitziend koffie- en thee cafeetje binnen. Daar werkt Z (haar Engelse naam), en ze is een ontzettend vrolijk meisje. Ze maakte de thee die ik had besteld heel zorgvuldig en professioneel klaar, en maakte ook een mango-yoghurt smoothie voor me. We hebben die hele namiddag gekletst en gelachen, en besloten om die avond bij een Hotpot/barbecue restaurant te eten. In het restaurant zit je aan een tafel met een hete plaat waar je vlees en groenten op kan klaarmaken, en je hebt een elektrisch pitje waar je in een pannetje met soep dingen kan koken. Het eerste kwartier liep Z af en aan met schaaltjes vlees, vis, groenten en fruit tot ik haar van had overtuigd dat we meer dan genoeg eten hadden om de avond mee door te komen. Met een rood hoofd van het heen en weer draven liet ze zien hoe het werkt. We hebben heerlijk gegeten!

Af en toe kwamen er mensen naar haar toe om te praten, soms gasten maar zelfs ook medewerkers! Blijkbaar vroegen ze haar dingen over mij, hoe oud ik ben, waar ik vandaan kom, hoe we elkaar kennen, enz. enz.. Een beetje irritant soms, dus Z begon te zeggen dat we zussen zijn en dat ik in Pingyao woon haha! Nadat we helemaal vol zaten van het eten gingen we biljarten, het was een hele gezellige dag :)

Donderdag 11 mei

Vandaag lekker de toerist uitgehangen en zoveel mogelijk oude huisjes en musea bezocht. Ik ben voor mijn gevoel door heel Pingyao heen gelopen, en tegen het einde van de middag bracht ik Z een bezoekje. We aten fried rice op het stoepje voor het cafeetje terwijl we lekker aan het mensen-kijken waren. Er sloot zich een Frans meisje (Marion) bij ons aan en met z'n drieën hebben we de avond doorgebracht, een biertje kon natuurlijk niet missen ;)

Vrijdag 12 mei

De laatste dag in Pingyao heb ik besteed aan nog wat bezienswaardigheden, om tien voor negen zou ik de nachttrein naar Xi'an nemen. 's Middags zat ik ergens even een klein hapje te eten met een grote kop thee, en ondertussen was ik lekker aan het lezen. Net toen ik me afvroeg of ze het misschien vervelend vond dat ik zolang bleef zitten zonder meer te kopen, kwam een medewerkster mijn kop bijvullen met meer kokend water, dit tot wel twee keer toe! Er hing een heel relaxte sfeer in het restaurantje, het licht scheen mooi naar binnen, een groepje jongens was rustig een kaartspel aan het spelen en aan de wanden stonden boekenkasten vol boeken en decoraties.

Voordat ik naar het treinstation vertrok, ging ik afscheid nemen van Z. Ze maakte nog lekkere banaan-watermeloensap en sandwiches :) Ik ga haar en het mooie cafeetje missen!

Tegen acht uur was ik bij het hotel, omdat ze een taxi voor me hadden geregeld naar het treinstation, heel chill! Toen ze me binnen zagen komen pakten ze direct mijn backpack (die achter de balie stond) want blijkbaar was de taxi-chauffeur lekker op tijd, ook heel fijn haha. Ik bedankte de medewerkers en toen ik de chauffeur naar buiten volgde, rende een van hun naar me toe. Hij gaf me een flesje water mee voor onderweg! Zo stonden er bijna zes van hun me uit te zwaaien bij de uitgang haha :) Dit alles maakte het wel lastig om Pingyao te verlaten, ook al was ik er maar voor drie dagen.

In de trein was ik niet de enige westerling! In het bedje naast me lag een Franse mevrouw, en haar vriendin sliep twee bedden boven haar. En twee bedden boven mijn lag een Duitse jongen, alle vier gingen we naar Xi'an!

1. Geke:
    Mooi verhaal Elisabeth.
    Geniet er nog even van.

Gr Geke
  2. O & O:
    13 mei 2017
    Mooie beeldende reisbeschrijving waarvan we genieten. Begrijpen dat jij samen met Z hebt geshopt gezien de identieke T-shirts. Kijken uit naar de volgende blog van jou. Groetjes van Lotje en liefs van ons.
  3. Esther Vloedje:
    13 mei 2017
    Wat een heerlijke verhalen en foto's Elies! Geniet van alles wat je beleefd!
  4. Jorieke:
    14 mei 2017
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Probeer ook genoeg te ontspannen in je drukke programma;p liefs
  5. Ingrid:
    23 mei 2017
    Erg leuk weer om te lezen Elisabeth! Fijn dat je het zo leuk hebt!

Groetjes Ingrid
  6. Francine:
    4 juni 2017
    Ha Elisabeth, leuk dat je weer op reis bent! Ik heb net je verslagje gelezen. Vrolijke groeten van Francine van Taizé (maar nu gewoon uit NL hoor ;) ).